Cheney, Liana (Spring-Summer 1984). Sa première œuvre connue, « Enfant de singe », a été peint en 1575 à l’âge de 23. [11] In addition to portraits, she later created large scale paintings with religious and mythological themes which sometimes included female nudes. Lavinia's youthful style resembled that of her father, Prospero. Il était courant que les femmes peignent, en particulier des sujets « mineurs », des portraits familiaux, des natures mortes, pour le loisir, aucune n’était donc peintre de profession. 16 nov. 2017 - Lavinia Fontana, connue aussi sous le nom de Lavinia Zappi (Bologne, 24 août 1552 - Rome, 11 août 1614) est une peintre italienne maniériste de l'école romaine au succès incontesté. He also posits that this is the first visual rendition of Cesare Ripa's 1603 description of Pittura.[18]. A year earlier, Fontana’s firstborn child died, so her bereavement may have partially inspired the painting. La commande à une femme d'une œuvre de cette importance déclenche une polémique. "Lavinia Fontana—Bologna 1552—Roma 1614." D.874.15. Obschon sie nahezu ihr gesamtes Leben in Bologna tätig war, waren ihre Gemälde auch in Rom und in Spanien gefragt. Fue hija del pintor Prospero Fontana, pintor de la escuela de Bolonia, que le enseñó el oficio. This page was last edited on 5 January 2021, at 08:24. Her … Lavinia Fontana est l'unique enfant de Prospero Fontana et d'Antonia de' Bonardis. Fontana married Gian Paolo Zappi (alternate spellings include Giovan and Fappi) in June 1577. Lavinia Fontana (Bologna, 24 augustus 1552 – Rome, 11 augustus 1614) was een kunstschilderes uit de Italiaanse renaissance.Ze wordt als de eerste vrouwelijke kunstenaar beschouwd die net als haar mannelijke collega's buiten hof en klooster werkte. Antonio Moccia di Ferrazzano. She is a rare example of a woman able to obtain such high levels of success in art during the Renaissance period. 1552-1614 Lavinia Fontana est née à Bologne le 24 août 1552. Caroline P. Murphy suspects that financial issues may have prompted Prospero to train Lavinia as a painter. Fontana influenced Alberto de' Rossi and Alessandro Tiarini. [20], Lavinia is immortalized as the subject of Portrait of a Woman (1595) by Paolo Veronese. "Lavinia Fontana, Boston 'Holy Family'". Though this work is now lost, another early painting, Christ with the Symbols of the Passion, painted in 1576, is now in the El Paso Museum of Art. There are 25 more that can be attributed to her, making hers the largest oeuvre for any female artist prior to 1700. Elle réalise également de nombreux autoportraits. Fontana studied with her father, Prospero Fontana (c. 1512–97), a [14][15], Fontana and her family moved to Rome in 1603 at the invitation of Pope Clement VIII. À 25 ans, en 1577, Lavinia Fontana épouse un peintre mineur Gian Paolo Zappi d'Imola, qui arrête sa carrière pour devenir son assistant. [26] Fontana's self-portraiture strikes a balance between presenting the artist as a distinguished lady and as a professional artist. Lavinia Fontana was the only child of the successful painter Prospero Fontana, at a time when painting was very much a family business. Murphy, Caroline P. (1997). Our painting is closely related to another portrait by Lavinia of nearly identical size and format (Fig. Voir plus d'idées sur le thème peintres italiens, femme peintre, mode renaissance. Las mujeres, lejos de gozar de igualdad, al menos podían ir a la universidad en esta ciudad. Davis Museum and Cultural Center – Wellesley, Massachusetts. It was painted as a betrothal gift to the Zappi family as evidenced by Fontana describing herself as a virgin in the signature and stating that she painted while looking at herself in a mirror as a testament to the accuracy of the depiction. Ya desde muy joven se hizo un nombre como pintora de pequeñas obras de … Elle peint essentiellement des saintes. Lavinia Fontana est l'unique enfant de Prospero Fontana et d'Antonia de' Bonardis. She died in the city of Rome on August 11, 1614 and was subsequently buried at Santa Maria sopra Minerva. She was baptized on August 24, 1552 at the cathedral of San Pietro. Lavinia Fontana’s authorship has also been confirmed upon firsthand inspection by Dr. Babette Bohn (verbal communication, January 2014), who also dates the portrait to the mid-1580s. Son père est peintre de la contre-réforme très en vogue auprès des papes. 1592, Huile sur toile l Dépôt de l’Etat, 1874 l Inv. Fontana peint aussi des sujets religieux, petits tableaux de dévotion, grands tableaux d'autels, et son « splendide et atmosphérique »[3] Noli me tangere. Lavinia Fontana was a Bolognese Mannerist painter active in Bologna and Rome. Elle se consacre, dans un premier temps, à des tableaux de petite dimensions répondant à des commandes et à des actes de dévotion privés, tel que Cristo con i simboli della Passione (1576), conservé au Musée d'Art d'El Paso. Elle est élue membre de l'Académie des Beaux-Arts de Rome. Fontana est une des premières femmes peintres à représenter des femmes nues (Minerve s'habillant), acheté à l'artiste ou à ses héritiers par le cardinal Scipione Borghese[4]. Bon, d'accord, il y avait déjà eu des femmes qui peignaient, enfermées dans une cour ou dans un couvent, et passant leur vie à faire de gentils portraits. Lavinia Fontana learned painting from her father, Prospero Fontana, who was a highly-respected artist in Bologna. [10] Her relationships with female clients were often unusually warm; multiple women who sat for portraits, such as the Duchess of Sora Constanza Sforza Boncompagni, later served as namesakes or godmothers for Fontana's children. She was subsequently appointed as Portraitist in Ordinary at the Vatican. Lavinia Fontana bolognese "pittora singolare." Excellent status as a daughter, wife, and mother was a prerequisite to her career due to the moral standards of the day. Les portraits d'humanistes qu'elle réalise entre 1575 et 1585 font preuve d'un rendu psychologique des émotions[1]. She is best known for her successful portraiture, but also worked in the genres of mythology and religious painting. It is known that the artist played spinet (a smaller type of clavichord) and could read Latin. She was trained by her father Prospero Fontana who was a teacher at the School of Bologna. Elle se représente en femme raffinée et noblement vêtue. Fortunati, Vera, ed. Après son père, son mari lui trouve ses commanditaires, diffuse et vend ses œuvres. Lavinia Fontana fue una importante pintora italiana del manierismo y el primer barroco, tan importante que llegó a ser pintora oficial de la corte del papa Clemente VIII.. Fontana, nació en Bolonia, que en la época era un importantísimo centro cultural, y además destacaba por su progresismo. Biographie [modifier | modifier le code]. She was one of the first women to execute large, publicly commissioned figure paintings. [9] She began her commercial practice by painting small devotional paintings on copper, which had popular appeal as papal and diplomatic gifts, given the value and lustre of the metal. La poursuite de l’entreprise familiale était typique à l’époque. This depiction of two coexisting roles was common for sixteenth-century women artists. Biographie. She is regarded as the first female career artist in Western Europe as she relied on commissions for her income. Fontana, Lavinia - The Dead Christ with Symbols of the Passion - Rollins College.jpg 500 × 682; 69 KB Mystic Marriage of St. Catherine by Lavinia Fontana, c 1577.jpg 523 × 699; 83 KB The Holy Family with Saint Catherine of Alexandria LACMA M.2011.2.jpg 4,788 × 5,942; 6.61 MB Oil on canvas, 127 × 104.1 cm (50 × 41 in.). [24], The Counter-Reformation and the Council of Trent's recommendations for religious art defined Fontana's treatment of subjects and themes in her paintings. Haar oeuvre omvat meer dan 100 werken en is het grootste van alle vrouwelijke kunstenaars van voor 1700. She is known as the first woman artist to paint female nudes. [2] "Lavinia Fontana and 'Le Dame della Citta': understanding female artistic patronage in late sixteenth-century Bologna.". [7], Her earliest known work, Child of the Monkey, was painted in 1575 at the age of 23. [30], Assumption of the Virgin with Saints Peter Chrysologus and Cassian, 1584 – Palazzo Comunale, Imola, Ritratto della famiglia Maselli, c. 1565-1614, oil on canvas, "Cornell Fine Arts Museum, Collection Overview", "Lavinia Fontana, 1552-1614, Bolognese Painter by Felice Antonio Casone", "Lavinia Fontana and the female self-portrait", "Curator's Travelogue: Women Artists of Bologna", https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Lavinia_Fontana&oldid=998418133, Wikipedia articles incorporating a citation from the 1911 Encyclopaedia Britannica with Wikisource reference, Wikipedia articles incorporating text from the 1911 Encyclopædia Britannica, Wikipedia articles with PLWABN identifiers, Wikipedia articles with RKDartists identifiers, Wikipedia articles with SELIBR identifiers, Wikipedia articles with SNAC-ID identifiers, Wikipedia articles with SUDOC identifiers, Wikipedia articles with WORLDCATID identifiers, Creative Commons Attribution-ShareAlike License. [28] Caroline P. Murphy argues that while body parts are well rendered, the figures as a whole are disproportionate, similar to Prospero's rendering of human anatomy. in Nell'eta' di Correggio e dei Carracci. Murphy, Caroline P. (1996). [21] She was the only woman artist featured in Giulio Mancini's Considerazioni sulla pittura (Considerations on Painting). En 1594 elle fait le portrait d'Antonietta (dite Tognina) Gonsalvus, une jeune fille atteinte d'hypertrichose (maladie ultra-rare provoquant une pilosité extreme sur le visage). She was trained by her father Prospero Fontana who was a teacher at the School of Bologna. [3] She was perhaps the first woman artist to paint female nudes, but this is a topic of controversy among art historians. En 1604, dans le palais du cardinal d'Este, elle réalise le retable (détruit) pour la Basilique de Saint-Paul-hors-les-murs, qui n'a aucun succès auprès du public romain. Lavinia Fontana’s portrait of Antonietta Gonzalez c. 1595. L'attention qu'elle porte au détail rappelle le travail d'une autre représentante de la Renaissance originair… Additionally, Murphy points out that during Lavinia's lifetime, it was socially unacceptable for women to be exposed to nudity; if it was discovered that she used live nude models, her reputation would be tarnished. Fue una de las pintoras más importantes de su época, dirigió su propio taller [1] y fue pintora oficial de la corte del papa Clemente VIII. 2018 - Explorez le tableau « Lavinia Fontana » de Dieu Dorian, auquel 324 utilisateurs de Pinterest sont abonnés. Antonietta Gonzalez (as well as her father, two sisters and other family members) had hypertrichosis (also commonly called “werewolf syndrome”). Lavinia Fontana (Bologne 1552 – Rome 1614) Vénus et l’amour . Roman gods such as Minerva, Mars, and Venus are depicted in various forms of undress in these paintings. For a long time, an artist dad was basically a prerequisite for female artists, since artistic training was otherwise difficult for women to come up. Sofonisba Anguissola, Caterina Vigri, and Properzia de' Rossi may have influenced Fontana's artistic career. Lavinia Fontana est l’une des premières femmes peintres « professionnelles » en Europe à avoir accédé à la reconnaissance à une époque, la fin du 16° siècle italien, où celles-ci n’avaient aucune réelle indépendance. Elle était la fille de Prospero Fontana (1512-1597), un artiste réputé et cosmopolite de l'école de Bologne. The high demand for portraits painted by Fontana was reflected in the large sums of money she earned during this period. Lavinia Fontana est l'unique enfant de Prospero Lavinia, peintre de la contre-réforme très en vogue auprès des papes. La dernière modification de cette page a été faite le 16 décembre 2020 à 09:39. Sin lugar a dudas, puede ser considerada una de las pintoras más destacadas de la Historia del Arte. Weitere 25 erhaltene Werke werde… Lavinia Fontana studied not only painting. [27], Among art historians, there is a controversy over Fontana's depiction of the nude female form in her paintings. Son catalogue comporte à peu près 131 tableaux et dessins[1]. She instead suggests that like Sofonisba Anguissola, Fontana had family members model for her. The naturalism of her paintings is highly praised and the beauty of her paintings is linked to her own physical attractiveness.[22]. Milano-Roma: Jandi Sapi, 1989. This is a rare genetic disorder which causes an abnormal amount of hair on the body. She is regarded as the first female career artist in Western Europe as she relied on commissions for her income. Portraitiste célèbre dès la fin des années 1580, elle reçoit d'importantes commandes, non seulement de nobles dames mais également d'hommes importants et de lettrés. Lavinia Fontana, Self-Portrait with the Spinet Accompanied by a Handmaiden (1577). Lavinia Fontana est l'unique enfant de Prospero Fontana, peintre de la contre-réforme très en vogue auprès des papes. Milano: Electa, 1994. She is regarded as the first woman artist, working within the same sphere as her male counterparts, outside a court or convent. Elle meurt à Rome à 61 ans en 1614, entourée de trois enfants survivants sur les onze qu'elle a mis au monde. "Lavinia Fontana". She also received an academic education. Lavinia Fontana était une femme peintre, originaire de Bologne, qui a connu un grand succès de son vivant. Fait encore plus remarquable, elle peint, entre 1585 et 1613, des tableaux mythologiques. Es gibt mehr als 100 Werke, die in frühen Quellen dokumentiert werden, aber nur 32 davon sind signiert. Lavinia Fontana (Bolonia, bautizada el 24 de agosto de 1552-Roma, 11 de agosto de 1614) fue una pintora italiana del primer barroco. Davis Museum, Wellesley College, Wellesley, Massachusetts. Fontana attended classes at the University of Bologna, and was listed as one of the city's 'Donne addtrinatte' (women with doctorates) in 1580. Lavinia Fontana (August 24, 1552 – August 11, 1614) was an Italian painter. Les grandes familles de Bologne lui commandent de grandes compositions (La Famille Gozzadini, 1584). The Self-Portrait at the Clavichord with a Servant is considered to be her masterpiece. [13] Zappi took care of the household and served as an agent and painting assistant to his wife, including painting minor elements of paintings such as draperies. Son père, Prospero Fontana (1512-1597), était un peintre maniériste qui travailla pour le pape Jules III et à la réalisation des fresques du Palazzo Vecchio de Florence avec Giorgio Vasari. Her large and renowned body of work encompasses several genres, including altarpieces, history paintings, and portraits. Liana De Girolami Cheney argues that the naturalism of the figures may indicate that Fontana used live nude models. Some of her portraits were once wrongly attributed to her contemporary Guido Reni. Un article de Wikipédia, l'encyclopédie libre. Fille du peintre maniériste, Prospero Fontana, c’est avec lui que Lavinia fait son apprentissage. Pittura in Emilia dei secoli XVI e XVII. 1). [16] Lavinia thrived in Rome as she had in Bologna and Pope Paul V himself was among her sitters. [25], The influence of Mannerism is noticeable in Fontana's close attention to detail in her paintings and the significance of the materials surrounding the subject. She was the recipient of numerous honors,[2] including a bronze portrait medallion cast in 1611 by sculptor and architect Felice Antonio Casoni. There is little or no basis for other contemporary women artists depicting nude figures in such a way. Lavinia's mythology paintings which feature nude figures are being increasingly studied by art historians. [19] It has been said that Fontana's work with mythology painting represents possibly the first female artist involvement in the genre. Sie schuf vor allem Porträts und Altargemälde. [4], Lavinia Fontana was born in Bologna in 1552[5] to Prospero Fontana and Antonia de' Bonardis. She gained the patronage of the Buoncompagni, of which Pope Gregory XIII was a member. Lavinia Fontana, connue aussi sous le nom de Lavinia Zappi (Bologne, 24 août 1552 - Rome, 11 août 1614), est une peintre italienne maniériste de l'école romaine . Vers 1590, elle réalise La Naissance de la vierge. Son style typiquement maniériste peut être illustré par ce tableau qui emprunte au chef-d’œuvre de Pontormo de 1528tout en respectant les préceptes de compo… Aurelio Bonelli may have studied under her. Autoportrait (huile sur cuivre) vers 1579. Lavinia Fontana est né à Bologne, la fille du peintre Prospero Fontana, qui était un peintre éminent de l’école de Bologne à l’époque et a servi son professeur. Lavinia Fontana (Bolonia, bautizada el 24 de agosto de 1552-Roma, 11 de agosto de 1614) fue una pintora italiana del primer barroco. Lavinia Fontana a travaillé dans les mêmes domaines que ses adversai res du sex oposé, qui n´avaient pas trouvé de patronage à la cour ou aux monastères.Mais elle a pûdifficilement atteindre un tel rôle sans le soutien de son père. El catálogo de su obra es bastante extenso, se tiene constancia de 135 obras suyas, aunque sólo se conservan 32 fechadas y firmadas. She is regarded as the first woman artist, working within the same sphere as her male counterparts, outside a court or convent. Lavinia Fontana (1552–1614) war eine der bekanntesten Malerinnen der Renaissance. Bolognese painter Lavinia Fontana was the most significant and prolific woman artist of Renaissance Europe. Lavinia Fontana wurde in die Akademie Roms gewählt und zählte zu den herausragenden Malpersönlichkeiten ihrer Zeit. El estilo de Lavinia fue, efectivamente, muy cercano al manierismo tardío que practicaba su padre. [17] According to Jean Owens Schaefer, the reverse side of the medal depicts Pittura, an allegorical figure representing painting. [23] She was a very successful artist who was well commissioned and was able to financially profit from her art. En 1604, à 52 ans, le pape Clément VIII la nomme peintre de la cour pour son talent de portraitiste. Lavinia Fontana (Bologne, Italie, 1552 - Rome, Italie, 1614) fut quant à elle l'une des artistes les plus reconnues de son temps, devenant même peintre officielle de la cour des papes Clément VIII et Paul V. Dans ses peintures, on peut apprécier son goût du détail et sa grande technique dans la création de bijoux et de tissus. Très appréciée du pape Grégoire XIII et sensible à l'idéologie de la Contre-Réforme, elle exécute, en 1584, son premier retable La Madone avec saint Pierre Chrysologue et saint Cassien. Accademia Nazionale di San Luca, Rome 2. She was the first woman artist to paint female nudes, and was the main breadwinner of a family of 13. Lavinia Fontana, une femme peintre... qui mène à d'autres... Née d'un père peintre (Prospéro Fontana) à Bologne en 1552, après avoir étudié la peinture avec lui, elle fut traîtée comme l'aurait été un fils, elle décide de se lancer seule et de faire sa propre carrière. À la fin de la Renaissance, Lavinia Fontana est une artiste réputée et l’une des toutes premières femmes à acquérir un véritable statut de peintre. Lavinia Fontana, Italian painter of the Mannerist school and one of the most important portraitists in Bologna during the late 16th century. Lavinia Fontana (August 24, 1552 – August 11, 1614) was a Bolognese Mannerist painter active in Bologna and Rome. [24] Demand for portraits of family and children rose due to the Roman Catholic Church's emphasis on family values. En 1600, on lui commande un grand tableau d'autel la Vision de saint Hyacinthe pour l'église Sainte-Sabine de Rome. Prospero was a prominent painter of the School of Bologna at the time and served as her teacher. Les études d'après modèle nu sont interdits aux femmes car il est inconvenant, pour une femme, de peindre des hommes. Lavinia Fontana (August 24, 1552 – August 11, 1614) was an Italian painter. [8] Bolognese society at large was supportive of Fontana's artistic career, providing opportunities and connections that were not available to women in other locales. Son père est peintre de la contre-réforme très en vogue auprès des papes. La décoration de la chapelle Rivaldi à Santa Maria della Pace de Rome est l'une de ses dernières œuvres. This extensively illustrated book is the first comprehensive study of Fontana in the English language. The couple moved into Prospero's house in Bologna and Lavinia painted professionally, adding Zappi to her signature. Vers la fin des années 1570, la jeune fille se fait connaître dans la ville par ses portraits, notamment l'Autoportrait au clavecin (1577, académie de Saint-Luc à Rome) et le très formaliste Famille Gozzadini (1584, pinacothèque de Bologne). Lavinia Fontana se forme dans l'atelier de son père, où elle rencontre les artistes et les mécènes de la ville[2]. Le tableau est cependant un succès à tel point qu'en 1603, elle s'installe à Rome. Béatrice Didier, Antoinette Fouque, Mireille Calle-Gruber, sous la dir., Notices dans des dictionnaires ou encyclopédies généralistes, Portrait d'homme assis feuilletant un livre, dit Portrait du sénateur Orsini, Étude de la biographie et des œuvres de Lavinia Fontana par Jean-Claude Bourdais, Analyse du tableau "Mars et Vénus" de Lavinia Fontana (1600-1610) et biographie (décembre 2019), https://fr.wikipedia.org/w/index.php?title=Lavinia_Fontana&oldid=177688425, Catégorie Commons avec lien local identique sur Wikidata, Article de Wikipédia avec notice d'autorité, Page pointant vers des bases relatives aux beaux-arts, Page pointant vers des dictionnaires ou encyclopédies généralistes, Portail:Biographie/Articles liés/Peinture, licence Creative Commons attribution, partage dans les mêmes conditions, comment citer les auteurs et mentionner la licence, Saint Jean et l'Apocalisse, Urbino coll. She is best known for her successful portraiture, but also worked in the genres of mythology and religious painting. Lavinia Fontana, connue aussi sous le nom de Lavinia Zappi (Bologne, 24 août 1552 - Rome, 11 août 1614) est une peintre italienne maniériste de l'école romaine au succès incontesté. Lavinia Fontana (Italian, 1552–1614), Holy Family with Saints Margaret and Francis, 1578. Née à Bologne en 1552, Lavinia Fontana étudie la peinture maniériste auprès de son père, Prospero Fontana (1512 env.-1597), représentant mineur de l'école bolognaise. Lavinia Fontana, connue aussi sous le nom de Lavinia Zappi (Bologne, 24 août 1552 - Rome, 11 août 1614), est une peintre italienne maniériste de l'école romaine[1]. Fortunati Pietrantonio, Vera. 12 janv. Quand elle épouse, en 1557, le peintre Gian Paolo Zappi, son talent est déjà reconnu et elle réalise les portraits de notables de Bologne. Lavinia Fontana: Sagrada Familia con Santa Margarita y San Francisco. Portraits de trois peintres italiennes de la fin de la Renaissance restées dans l'ombre de leurs pairs masculins : Sofonisba Anguissola (1532-1625), Lavinia Fontana (1552-1614) et Artemisia Gentileschi (1593-vers 1652). modifier - modifier le code - modifier Wikidata. [6] Her elder sister Emilia died in 1568 when Lavinia was sixteen. [1][2] Her family relied on her career as a painter, and her husband served as her agent and raised their eleven children. As a student of Ludovico Carracci, she gradually adopted the Carracciesque style, with strong quasi-Venetian coloring. There are over 100 works that are documented, but only 32 signed and dated works are known today. [12] She gave birth to 11 children, though only 3 outlived her: Flaminio, Orazio, and Prospero. Lavinia Fontana, 1552–1614. Lavinia Fontana fue muy prolífica, aunque solamente se conserva una pequeña parte de su obra. [29] Further, Linda Nochlin explains that the art academy barred women from viewing any nude body, despite this being a crucial part of training. Son père est peintre de la contre-réforme très en vogue auprès des papes. Lavinia Fontana est l'unique enfant de Prospero Fontana et d'Antonia de' Bonardis. Prospero Fontana fut également un professeur réputé qui enseigna à Agostino et Ludovico Carracci. [1] In the 1580s, she was known as a portraitist of Bolognese noblewomen who competed for her services. She was elected into the Accademia di San Luca of Rome.